marți, mai 30, 2006

Draft





















Imaginea DHS in presa este alta. Am zis sa vin cu altceva. M-am legat de sloganul lor, "Viata in miscare", si am incercat sa fac o legatura din faptele de zi cu zi sau indemnurile populare care induc miscarea. Iata ce a iesit.

luni, mai 29, 2006

Termopane..termopane



S-a pornit de la ideea de linistea casei. Liniste creata de aceste ferestre. Liniste dorita de toti. Mai ales atunci cand ai ceva de creat. Si s-a ajuns la ce se vede. Impedimentul a fost insa, conform clientului, ca acei clienti ai lui, aflati intr-o zona ardeleana, nu au auzit de Google. No comment.
Copywriter: Liviu Ciobanu
Art director: Eu

Lucrari mai vechi































Au fost propuneri pentru un pitch organizat de Asirom. Pitch, la care nu s-a dat verdictul nici pana acum. Si a trecut aproape un an. Dar lucrarile au ramas. Bune sau rele, va las sa decideti.

De ziua copiilor



De ziua copiilor, 1 iunie, se lanseaza, oficial, site-ul www.sport365.ro. Fiindu-mi prieteni, le-am facut ceva special pentru lansare.

sâmbătă, mai 27, 2006

B2B on www































Sau business-to-business in spatiul world wide web. Ce profund sunt!:D Cautam un joc virtual care sa imite bursa. L-am gasit pe www.mbaassociation.org alaturi de o comunitate selecta de manageri si studenti ce se pregateau de MBA. Discutii politice, teme financiare, economice etc. Aveai ce invata. Cu timpul, m-am imprietenit cu majoritatea, inclusiv cu proprietarii proiectului. Astfel, au iesit aceste doua printuri. N-am mai intrat de mult pe site-ul acesta, in schimb am ramas prieten cu multi de pe acel site, iar altii mi-au fost si inca imi sunt clienti, datorita acestor doua printuri, lansate pe www.mbaassociation.org.

Goana dupa contul de aur

Va prezint inca un material gasit pe iqads.ro. Prezinta batalia dintre agentii pe client. Pitch-ul. Este prezentat intr-un mod ideal, la care s-a adaugat realul.Dar nu tot. Cum se castiga de fapt pitchurile la noi, va voi spune altadata, in care voi avea cat de cat si unele dovezi. Pana atunci, delectati-va cu modul ideal in care se pregateste o agentie pentru client.

"Goana dupa contul de aur
de Bogdana Butnar, Strategic Planner, Headvertising
Cel mai dulce cuvant pentru un om de strategie si new biz e cuvantul pitch, sau licitatie mai pe limba noastra. Vrem la pitch pentru ca acolo e teren virgin si poti sa te dai in barci cat te tine mintea si ... strategia.
Dar cum se castiga un pitch ramane, evident, un mister pentru multe agentii, daca e sa ne luam dupa cine si cat castiga pe piata noastra. Formula providentiala pare sa fie in zilele noastre o combinatie de notorietate pe piata, solutie creativa facila si chimie intre mai marii clientului si ai agentiei. Formula ideala ar fi o combinatie nuantata de intelegere a brandului, viziune asupra locului unde acesta trebuie dus si placere de a lucra in piata in care acesta “combate”. Cu alte cuvinte un pitch ideal s-ar castiga cu o campanie care dovedeste ca stie piata ca pe propriul buzunar, intelege care sunt nevoile consumatorului si care e promisiunea pe care brandul o poate face pentru a se diferentia si a genera interes, decizie si actiune (faimoasa AIDA). Iar pentru ca lucrurile sa fie si mai cum trebuie, agentia ar prezenta idei in care crede cu pasiune si s-ar imprieteni la catarama cu clientul construind o relatie de incredere si respect reciproc.

Din pacate, toata cele de mai sus sunt cvasi-imposibile in conditiile in care la noi procesul in sine de chemare la licitatie este viciat pana in maduva oaselor.
Licitatiile sunt ambuteiaje de agentii populare pentru ca e bine sa vezi toate numele mari. Ii chemi pe toti din dorinta de a da ochii cu oamenii care au pus pe televizor cateva dintre reclamele tale favorite. Ii mai chemi pe toti pentru ca suferim de sindromul fence-sitting, adica ne place sa stam cocotati pe gard si sa privim in toate directiile ca sa vedem din care parte bate vantul mai propice. Din oportunism. Colegii nostri de breasla din tari cu o traditie mai lunga in publicitate ne vor spune ca pitchurile sunt chemate cu consultanti de pitch care inainte de toate scaneaza profilul brandului, fac un SWOT al agentiilor de pe piata si prezinta o lista scurta a agentiilor care au potential de a oferi o solutie potrivita pentru brandul respectiv. Pentru ca, vrem nu vrem, exista branduri care au o linie de comunicare ce nu poate fi sparta ci, eventual, imbogatita. Deci selectie pe baza de abilitati, nu pe baza de dog eat dog.

La noi conteaza foarte mult si volumul de resurse pe care o agentie este dispusa sa il dedice activitatii de atragere de noi conturi. Intr-o agentie de talie mica/medie mai toate resursele de cercetare si creatie sunt orientate spre conturile deja existente, cu putine sau deloc resurse pentru licitatii. Ceea ce inseamna ca participarea presupune un efort dublu pentru agentiile mai mici iar rezultatele, desi pot fi echilibrate ca valoare, nu vor fi cu siguranta prezentate in aceleasi conditii ( nu-i timp de storyboard mare, n-avem timp de mai multe variante etc). De aceea uneori exista fee-uri de pitch (cu alte cuvinte clientul plateste efortul agentiilor de a furniza o solutie problemei sale).

Un alt criteriu important, legat intrinsec cu cel de mai sus, este timpul acordat pregatirii pitchului de catre client. Acesta tinde sa fie cu atat mai scurt cu cat problema este mai mare: “vrem sa lansam un produs maine, ne trebuie propunerile voastre pana astazi la pranz”. O agentie care nu se poate dispensa de oameni de research imediat pentru a-i canaliza catre licitatie, va ramane cu insighturi schitate grosolan care se vor varsa in creatie nemultumitoare.

In al treilea rand, de multe ori parerea personala ia precedenta asupra nevoilor brandului. In ciuda tam-tam-ului care se face in ultima vreme referitor la strategie si importanta ei in castigarea si mentinerea unui brand, ultima impresie si cea mai de durata este data de creatie. Daca aceasta este flamboaianta fara a fi neaparat potrivita pentru acel brand, tentatia oricarui client este sa isi urmeze mai degraba instinctul (spus mai bine de englezi, gut instinct, adica un ceva visceral) decat ratiunea si sa aleaga ceea ce ii place in defavoarea a ceea ce e potrivit. Clutterul de media, nesiguranta ROI si dorinta de a vedea rezultate imediate primeaza ca argumente in luarea unei decizii, si alegerea de obicei favorizeaza solutia care face impresie pe moment fara a garanta continuitate si rezultate pe termen mediu si lung.

In final, de multe ori se aleg nume si nu solutii potrivite. Pretiozitatea si dorinta de a fi asociat cu un ‘nume mare” ii determina pe clienti sa aleaga agentii cunoscute dar care au furnizat solutii mediocre, si nu rareori auzi argumente de genul “agentia dvs nu are o retea internationala in spate” sau “cati angajati aveti si cati puteti sa ne puneti la dispozitie”. Tot in contextul uman, e la fel de importanta chimia intre client si agentie dar mult mai importanat chimia intre agentie si brand, pentru ca la urma urmei daca, client fiind, alegi niste oameni cu care sa te poti intelege, ca manager de brand trebuie sa alegi niste oameni care iti iubesc brandul si nu care il privesc cu condescendenta si dezinteres.

Asadar, cum se castiga pitchurile? Cu un nume greu, cateva bombe la activ, o solutie agreabila umorului clientului, o desfasurare de forte impresionanta si sapte variante. Cum incercam noi sa le castigam? Cerand timp mai mult, sapand cat se poate la produs, furnizand O SOLUTIE, crezand cu pasiune in fiecare lucru pe care il spunem si incercand sa nu facem promisiuni pe care sa nu le respectam apoi."

Ica - in viteza


O firma specializata in transport de marfuri. Chiar si ro-la. Se cerea sa se scoata in evidenta atat obiectul de activitate al firmei cat si rapiditatea indeplinirii serviciilor. Aceste printuri sunt contractate. Ceea ce inseamna ca le-a placut. Copywriter a fost acelasi Liviu Ciobanu, om de la care am avut ce invata.

vineri, mai 26, 2006

Ce-nseamna sa fii creativ..bravo

O reclama cum rar vezi. Cel putin pe mine m-a lasat fara cuvinte. Cei de la Ariston cred ca sunt mandri. Iat-o.

Nebido in flacari

Am avut pitch acum cateva luni pentru castigarea contului Schering. aceasta a fost una dintre propuneri. Mi se pare cea mai relevanta vizavi de subiectul avut, Nebido fiind un medicament ce creste potenta barbatilor aflati la o anumita varsta sau care nu mai pot duce o viata sexuala asa cum si-ar dori. Din pacate, a ramas o lucrare necontractata, viziunea celor de la Schering fiind una mult prea light fata de a fostei agentii, Capricorn Advertising. La acest print copywriter a fost Liviu Ciobanu iar art-ul, se stie deja. Cum vi se pare?

Epilogul Ad’Or la AdBreak

Aparut pe www.iqads.ro
"Miercuri, 31 mai 2006, in Music Club (Str. Baratiei nr. 31), incepand cu 19:30, Orange prezinta AdBreak, edita a 14-a. Tema acestei editii este festivalul local de publicitate Ad’Or. Cum a decurs festivalul? ce a fost bine? ce a fost rau? ce invataturi au tras agentiile? ce se spera pentru editia viitoare? sunt doar cateva intrebari la care invitatii acestei editii, laureati la Ad’Or, vor incerca sa raspunda in fata publicului.

Gazda evenimentului este Mihai Anton, de la Liniile aeriene anton, iar formatul care va asigura interactivitatea este cel cu care v-ati obisuit deja: bere, servetele pentru intrebari, intrebari incomode, raspunsuri pe masura. „Probabil ca anul acesta festivalul a avut una dintre cele mai controversate editii. Important este ca Ad’Or evolueaza, invata in fiecare an, creste. Ramane ca la aceasta de editie de AdBreak sa tragem linie si sa vedem care sunt lucrurile care trebuie schimbate si care sunt cele care trebuie sa se mentina pentru a intra intr-un soi de traditie”, comenteaza Mihai Anton.
„Un eveniment de anvergura Ad’Or-ului nu putea ramane nediscutat de niste carcotasi ca noi. Pe langa discutiile care tin de organizare, va fi interesant de urmarit care sunt ultimele tendinte autohtone in materie de creatie, pentru ca in ciuda absentei unor agentii importante, Ad'Or-ul ramne o referinta”, declara Cristiana Badalan, din partea IQads.

AdBreak este un eveniment care isi propune, editie de editie, sa aduca in fata pasionatilor de publicitate, a membrilor comunitatii IQads, cele mai creative reclame internationale, pe cei mai importanti oameni ai industriei romanesti de advertising si sa propuna spre dezbatere cele mai fierbinti teme.

AdBreak este un eveniment IQads, prezentat de Orange, recomandat de 24-FUN, Cotidianul, HotNews.ro si Kiss FM."

Lucrarile cu care am fost nominalizat la Ad'or

Cu lucrarile aceastea am participat la Ad'or, cu fosta agentie la care lucram, in calitate de art director. Desi multi le-au apreciat, iar, cel putin, printul autopromo, Victory, avea cel mai bun feedback, am ramas doar cu titlul de nominalizat. Cat conteaza nu stiu, in timp se va vedea.

Lucrari personale


Imi lipsea inspiratia la serviciu, vizavi de o lucrare si-atunci mi-am refulat ideile in alta parte, creand pentru un site cu tematica sportiva, www.sport365.ro, doua idei de printuri.

Un articol interesant

"Responsabilitatea brandurilor
In ce masura advertisingul e propaganda? In ce masura e comunicare?
de Dan Moldovan, Creative Director Propaganda

Propaganda si advertising ar trebui sa fie unul si acelasi lucru. Si totusi originile le sunt diferite. Unul s-a acreditat ca venind din sfera demagogiei politice, cu iz peiorativ, derizotiu, datorita aspectului general de balci si fanfaronada care s-a creat in timp in jurul lui, celalalt vine din sfera consumerismului. Desi au origini separate, obiectivele sunt aceleasi, atragerea de adepti.

Sub anumite aspecte, in acest moment exista o diferenta intre cele doua si ea consta in faptul ca advertisingul, in foarte multe cazuri, se intampla sa nu raspandeasca idei care sa reprezinte si sa sustina o viziune, o teorie, ci pur si simplu, se rezuma la a impinge un produs in fata, cu atributele-i aferente. Atat. Sintetizand, am putea spune scurt pe doi ca propaganda raspandeste conceptii (radacinile-i sunt in politica – aspect deloc de neglijat), adica abstractiuni, pe de alta parte, publicitatea disemineaza informatii legate de produse si servicii, cu caracter imediat.
Intre un partid politic si o rulada de ciocolata nu exista nici o diferenta (poate doar ca in cazul ruladei exista sansa sa-si faca treaba ). Ambele fac promisiuni. Umbrela sub care le fac difera prin dimensiune. Promisiunea politica acopera o arie mai mare a vietii “consumatorului”, sub mai multe aspecte, in timp ce promisiunea produsului ramane in aria de satisfactie delimitata de scopul produsului.

Noua tendinta este ca publicitatea sa insemne mai mult, sa vireze usor spre propaganda (e unul din motivele pentru care agentia noastra se cheama Propaganda). Produsele incep sa aiba viziuni, sa-si dea cu parerea despre cum ar trebui vazuta si traita viata in ansamblul ei, sa-ti spuna ce sa crezi si cum sa crezi, sa aiba propriile principii depre societate, sa creeze matrite aspirationale de comportament. Rulada respectiva se antropomorfizeaza, prinde glas si ochisori, interactioneaza cu tine, devine sfatuitorul de taina al consumatorului. Rulada nu mai este doar o banala prajiturica, ea are suflet, are trairi complexe si este sincer interesata de soarta celui care-i este fidel.

Fortand analogia, putem sa ne imaginam ca rulada are propria-i biserica, cu tot ceea ce implica ea, cu discurs, continut, sisteme si principii sau norme de conduita...

Ce inseamna asta? E inca o dimensiune in complexul mecanism care se cheama branding. Toti stim ce inseamna brandingul, nu insist pe asta.
In acest context, atata timp cat advertisingul si propaganda au ca scop propagarea, si in final plantarea, de mesaje, cele doua insemna comunicare. Eu comunic acum cu cititorii, incerc sa le transmit, nu neaparat sa le inoculez (deci nu fac publicitate) parerile mele legate de subiect. Comunic, ma fac auzit. Transmit ceva cu un anumit scop (poti sa comunici si fara scop). Pot sa zic “Propaganda este cea mai buna! Creativitate si expertiza. Incercati si veti vedea!” ori “Propaganda crede ca e bine sa plantezi copaci.” sau pot sa zic “Brandurile trebuie sa dea dovada de activism social!”

Fiecare brand care actiuneaza pe piata are responsabilitati imense fata de cei carora li se adreseaza, fata de “credinciosi”, fata de societate in general.
Un brand interactioneaza in permanenta cu consumatorii, are o influenta extrem de puternica asupra celora care si le asuma. Acestia din urma consuma, chiar si inconstient, mai mult decat produsul in sine. Ei sunt expusi, sunt vulnerabili la propaganda brandurilor.

Prin intermediul acestei interactiuni complexe, a propagandei de care aminteam anterior, poti educa, poti influenta perceptii, poti modela personalitati, in final, cel mai important, poti recontura anumite trasaturi ale societatii. Impactul unui brand pe piata este foarte mare. Brandul “Hitler” sau “Stalin” au fost devastatoare, atat pentru adepti cat si pentru restul societatii. Inca un brand comercial nu a avut un impact atat de puternic asupra societatii, dar istoria nu s-a terminat inca.
De fapt, sub diverse masti, si brandurile comerciale pot avea, prin activitatile pe care le desfasoara, adesea subteran, influente notabile si decisive asupra societatii, pot impune presedinti sau senatori.

S-au purtat, in decursul istoriei, razboaie in numele lui Isus, de ce nu s-ar purta razboaie in numele principiilor unui detergent de vase? "

Interesant articolul si prin prisma paralelelor facute.

"REACTII DUPA AD'OR


Robert Tiderle, Papaya Advertising: "Licitatie. S-au s-a uitat acest cuvant?"
"10 Q&A AdPlayers pentru Ad’Or" cu Robert Tiderle , Director General Papaya Advertising
24-05-2006

( AdPlayers.ro , Iulian Toma, iulian.toma@adplayers.ro )


In seria intrebarilor si raspunsurilor „10 Q&A cu AdPlayers pentru Ad’Or” raspunde Robert Tiderle (foto) Director General si fondator al agentiei Papaya Advertising - agentie de publicitate full service, infiintata in 2004.
Portofoliu Papaya Advertising cuprinde nume cum sunt Alexandrion Grup Romania, BCR Asigurari, Romdil, Compania de Factoring, Robstone Products, COR, Ministerul Administratiei si Internelor, Belles Marks Consulting, Fox Com Serv Distribution, Cahiro. Agentia a incheiat anul 2005 cu o cifra de afaceri de 7,719,156.96 RON (2,2 milioane EUR, estimare AdPlayers).

Evolutia generala

1. AdPlayers: Cum apreciati evolutia generala a Ad’Or pana in acest an (participarea agentiilor, organizare, imaginea festivalului)?

Robert Tiderle: Parea se se indrepte catre o stare de lucruri normala. Lucrarile erau din ce in ce mai bune, procentajul de ghost-uri scadea de la an la an. Dar anul acesta balta a fost lovita de o bata mai mare ca de obicei, din cauza organizarii, lucru care a dus la absenta din festival a unor agentii ale caror lucrari, daca ar fi avut posibilitatea sa fie inscrise, ar fi reusit sa creasca nivelul.
Comunicarea si organizarea

2. AdPlayers: Cum apreciati comunicarea / anuntarea perioadei de organizare / termenul limita de inscriere a lucrarilor?

Robert Tiderle: Penibila. Ca sa nu spun mai mult. Unii dintre organizatori au uitat pesemne ca interesul este ca sa fie cat mai multi participanti. Asistam la un meci de prima liga, cu regulamentele din Divizia Onoare, mai putin cuvantul onoare.
3. AdPlayers: Cand considerati ca era un moment optim pentru desemnarea organizatorului, stabilirea calendarului, conditiilor de participare, anuntarea juriului si programul final si al seminariilor Ad’Or?

Robert Tiderle: In primul rand, regulamentul de participare nu trebuie schimbat de la an la an. Datele de inscriere la fel. Daca nu exista un sistem, el ar trebui inventat, agreat si comunicat tuturor jucatorilor din aceasta industrie.
4. AdPlayers: Cum apreciati unele opinii ale agentiilor potrivit carora organizarea festivalului se face intotdeauna pe ultima suta de metri si ce credeti ca ar trebui facut pentru a nu se mai ajunge aici?

Robert Tiderle: 100% corecta. Ce trebuie facut? Pai daca dupa 5-6 ani de Ad’Or, inca ne mai punem intrebarea asta, atunci ce valoare mai are acest festival? Eu zic ca e simplu. Daca noi nu putem organiza asa ceva in conditii decente, atunci sa trimitem pe cineva sa invete de la altii. Uite, Papaya Advertising se ofera sa suporte costurile de training pentru asa ceva, si cere un singur lucru in schimb – sa fim anuntati din timp de deadline-ul de inscriere, nu ca in acest an, cand am aflat pe 9 mai ca data limita de inscriere este 3 mai.
Participarea agentiilor

5. AdPlayers: Considerati ca cele 21 de agentii care au inscris lucrari la Ad'Or 2006 reprezinta o participare relevanta a creativitatii din industria de publicitate romaneasca?

Robert Tiderle: Nu.

6. AdPlayers: Ce efect credeti ca are asupra festivalului si cum apreciati neparticiparea cu lucrari la Ad'Or a unor agentii romanesti membre / non membre RAAA?

Robert Tiderle: Evident un efect prost. Primar, nu secundar.
Buget si finantare

7. AdPlayers: Care credeti ca este nivelul de buget de care ar avea nevoie Ad’Or pentru a atinge criterii de performanta a organizarii / relevantei pe piata a participarii agentiilor

Robert Tiderle: Nu stiu. Si nu cred ca stie cineva.

8. AdPlayers: Din ce surse cum credeti ca ar putea fi asigurat bugetul Ad’Or (inscrieri, pachete de sponsorizare, vanzarea evenimentului la TV, vanzari de CD-uri / DVD-uri, altele numiti-le, eventual procente )

Robert Tiderle: Din taxele de inscriere. Ele ar trebui sa creasca exponential din cauza asta, dar poate ca ii va opri pe unii sa inscrie lucrari din proiecte neprofitabile, si pe altii sa inscrie tampenii.
Organizatorul si selectia

9. AdPlayers: Ce / Cat / Cand castiga o agentie de evenimente de pe urma unui astfel de eveniment si cum se face remunerarea serviciilor?

Robert Tiderle: In primul rand ar castiga numai daca isi face treaba cum trebuie. Toti participantii sunt potentiali clienti, iar daca sunt multumiti de organizare cu siguranta vor apela la compania respectiva.
10. AdPlayers: Care ar putea fi avantajele / dezavantajele festivalului pe termen scurt/ mediu in urma incredintarii sale in regim de franciza de catre un antreprenor de evenimente si cum credeti ca ar trebui anuntata / facuta selectia companiilor?

Robert Tiderle: Licitatie. S-au s-a uitat acest cuvant? "

Acest articol a aparut pe site-ul www.adplayers.ro.Ma intreb dupa mintea mea creata cum sa nu stii cand e Ad'or-ul. Daca i-ar fi interesat sa participe, aveau site-ul in fata, care anunta termenii de inscriere.Cred ca e prostia celor de la Papaya, daca chiar i-ar fi interesat sa participe - nu cred ca aveau ceva cu care sa se bata in piept, si-atunci..normal ca arunca pisica moarta in curtea altuia - puteau sa afle...In rest, in mare parte cam are dreptate...